2 Jun 2014

Pet načina na koje letnji kampovi pripremaju vašu decu za život



Kad se vratim na svoje iskustvo u kampu, setim se da sam stajao na drvenom tornju visine tri, pa možda i pet metara. Nekoliko ljudi koje sam tek bio upoznao su stajali ispod. Vikali su mi da skočim. Tek sam ih bio upoznao – zašto bih pod milim Bogom imao dovoljno poverenja u njih da me uhvate? Ukrstio sam ruke na grudima i pustio se. Bum – uhvatili su me!

Takva iskustva iz leta u leto su mi donela neverovatne transformacije u životu. Naučio sam da imam poverenja u druge, da sarađujem sa njima i da gradim odnose. To mi je, konačno, pomoglo da odrastem.

Letnji kamp me je naučio ključne principe, na kojima se zasniva moj život kao odrasle osobe. Kao profesionalni mentor, podstičem mnoge klijente da ako mogu – idu u kamp. Neverovatno je gledati decu i omladinu kako se razvijaju, zahvaljujući svojim letnjim iskustvima. Svakog leta je njihov rast i razvoj očigledan.

Kad dete boravi u letnjem kampu, uči da sarađuje sa drugima, gradi suštinske međuljudske odnose, prihvata uputstva i razvija veštine odlučivanja. Sve ove životne sredine predstavljaju plodno tle za nezavisnost i samopouzdanje, čime se stvara osnova za opstanak i razvoj tokom čitavog života.

Dakle, šta vaše dete dobija boravkom u kampu?

1. U kampu se deca uče timskom radu, odnosno saradnji u korist nečega što je iznad njih samih: tima. Ovo odvlači pažnju sa „ja, pa ja, pa ja“ i preusmerava je ka vrlini ulaganja u druge.
Deca uče da njihovi međusobni odnosi imaju koristi od ovakvog ulaganja, a da čitav tim ima koristi od jačanja međusobnih odnosa. Doprinos uspehu grupe osnažuje svakog pojedinca.

2. Okruženje u kampu čeliči. Deca uče da padnu i da sama ustanu – iznova i iznova. Jedan od primera je poligon od užadi, izazovna aktivnost na otvorenom za izgradnju tima, koja se često može naći u kampovima.

Deca se čeliče da bi prošla poligon, jer će zasigurno padati i morati iznova i iznova da se vrate na poligon. I dok napreduju po poligonu, samopouzdanje im raste, a zahvaljujući tome postižu cilj koji im je delovao nemoguće – a postignuće uvek osnažuje.

3. Deca u kampu uče da donose odluke. Iskustva u kampu razvijaju samopouzdanje i grade dobre veštine odlučivanja – naročito u teškim situacijama. Pored toga, uče i od koga da prihvate smernice, u svetu koji je prepun veoma loših saveta sa televizije, iz filmova i od pojedinih drugova.

4. Kamp priprema dete da proba nove stvari, da izađe ispod staklenog zvona i da donosi odluke da isproba razne stvari.

Život u spavaonicama, priprema hrane, penjanje uz konopac i prevazilaženje prepreka su životna dostignuća koja mladi mogu ostvariti, a koja grade snažniji karakter, hrabrost, odlučnost i fokus na nešto više od samog sebe.

Kao roditelji, znamo da u slučaju da deca prihvataju isključivo ugodne situacije, ograničeni su im izvori samopouzdanja, hrabrosti i fleksibilnosti. Stvarni prikaz neprijatne ili nepoznate situacije u kampu detetu pruža priliku da se razvija na načine koji mu nisu dostupni u okviru sopstvene zone ugodnosti.

Nova iskustva dete stavljaju u povoljnu poziciju za životni razvoj. A kada tinejdžeri nauče da sami sebe podstiču na rast, sve više počinju da razumevaju šta im je potrebno da bi postali produktivni, nezavisni mladi ljudi.

5. Kamp pomaže detetu da odraste.
Iako savremeno društvo u sve većoj meri ljudima omogućava da teže ka užitku i da izbegavaju ono što je neprijatno, kamp podstiče vaše dete da izađe iz svoje zone udobnosti, koju treba da prevaziđe.

Prema tome, iako su savremene pogodnosti u mnogome olakšale život, nedostaju nam iskustva koja omogućavaju rast, jačanje vrednosti, samopouzdanja i razvoj za teška vremena. Ovakva iskustva moraju od nekud doći, pa ja svojim klijentima savetujem da odu u kamp i pobru sve životne koristi koje im nudi.

Ako ne možete da priuštite odlazak deteta u kamp, a to je slučaj sa brojnim porodicama, pokušajte da oponašate šanse i iskustva iz kampa u sopstvenom domu. Podstaknite decu da probaju nove stvari, izgurajte ih ispod staklenog zvona. Omogućite im da sami donose odluke. Stvorite prepreke koje će sami prevazilaziti.


Bez obzira na sve, usmeravanje deteta zahteva fokus i napor. Na raspolaganju su vam brojni načini da pomognete detetu da ubira koristi koje nudi kamp, kako biste ga pripremili za odraslo doba. U savremenom svetu, tako nešto se ne dešava automatski. Međutim, vaši napori će opravdati energiju koju ulažete.


Izvor teksta: 5 Ways Summer Camp Helps Your Child Prepare for Adulthood

prevod: Lana