6 Jun 2016

Uhvatite ih kako rade ispravnu stvar



Često mislim kako bi bila odlična ideja da roditelji prolaze istu vrstu obuke i orijentacije koju prolaze i saradnici u kampu pre nego što počnu rad sa decom. Često mi bivši saradnici kažu da su naučili mnogo o tehnikama roditeljstva upravo kroz rad sa decom u kampu!

Roditelji i učitelji se često fokusiraju na ono što ne žele deca da rade, umesto na to što žele da rade. U Gold Arrow Kampu, mi obučavamo naše saradnike za tehnike usmeravanja pozitivnog ponašanja. Ovo su tri koncepta koje naši saradnici uče:

“Uhvatite ih kako rade ispravnu stvar”


Umesto da pokušavamo da uhvatimo kampera kako radi nešto što nije u redu, trebalo bi da se fokusiramo na ono što rade kako treba. Kada deca shvate da ih mi primećujemo kako rade dobre stvari, biće podstaknuti da rade više tih poželjnih, dobrih stvari. Dodatna korist je da će i ostali kamperi koji to vide takođe biti podstaknuti na lepo ponašanje, da bi i oni dobili pozitivnu pažnju. Ako veći deo grupe u spavaonici radi nešto što nije pravilno, mi ćemo izdvojiti i dati kompliment onoj deci koja rade ono što treba, umesto da dosađujemo ostalima. Dakle, umesto “prestanite da se zezate i obujte se za doručak”, rećićemo “Hej, svaka čast što ste obuli patike čim sam rekla, Đole i Simo.” Svi ostali čuju naš kompliment i motivisani su da se pokrenu (i možda da nas sledeći put poslušaju iz prve)!

Kod kuće, moj omiljen primer je “Super si stavio salvetu u krilo, Jovane”. Time što dajemo kompliment jednom detetu, ostale smo odmah podsetili na to da treba da urade to za šta ste dali kompliment.

Uzdržite se od “nemoj” i “ne”

U pravilima i upustvima za poželjne fraze u kampu, koristimo pozitivno izražavanje kad kod smo u prilici. Kada odrasli koriste “nemoj” ili “ne”, deca često čuju samo deo rečenice iza “nemoj” ili “ne”. Mnogo je efektnije da kažemo kamperima šta želimo da rade. Na čamcu, naš instruktor će reći “čuvajte ruke unutar čamca” umesto “nemojte da gurate ruke van čamca”. Na neravnom putu, gde je bezbednije hodati, umesto “nemoj trčati!”, reći ćemo “Korakom, molim vas!”

Kod kuće, ovo mogu biti situacije poput “ruke i noge k’ sebi”, kada se deca ćuškaju ili udaraju. Ili, na primer, “sad je vreme da počistimo”, umesto “Dosta igranja”.

Pravilo 80-20


Kada se radi o neprimerenom ili negativnom ponašanju kampera, učimo naše saradnike o pravilu 80-20. Naši saradnici znaju da je u razgovoru sa kamperom o problemu u vezi sa ponašanjem, najbolje da mi pričamo samo 20% vremena. To znači da će kamper, prema tome, pričati 80% vremena, dok saradnik samo sluša. Mi želimo da kamperi sami shvate uticaj svog ponašanja na ostale, i da sami smisle plan poboljšanja. Prema tome, postavljamo otvorena pitanja, na primer:

“Kako misliš da je ono što si rekao/la uticalo na ostalu decu u grupi?”

“Kako bi se ti osećao da je neko tebe tako nazvao?”

“Šta drugo možeš da učiniš kad se sledeći put naljutiš?”

Kada deca sama razmisle o situaciji i smisle svoj plan poboljšanja, oni su kreatori i vlasnici tog plana i sprovešće ga sa većim uspehom. Plus, saradnik onda može da ih pohvali na odličnoj ideji za poboljšanje i razgovor može imati pozitivan ton i fokus.

Ovo su samo neke od mnogih tehnika kojima učimo naše saradnike tokom kampa. Mislim da mogu biti od velike pomoći i za roditelje kod kuće!


Pročitajte i:

Četiri načina da škola počne da liči na kamp