29 May 2017

11 načina da pomognete deci da formiraju prave veze




Studija razvoja odraslih u trajanju od 75 godina Medicinskog fakulteta na Harvardu je dala dva ključna rezultata. Istraživači Džordž Vajlant i Šeldon Gluek su utvrdili da su „dobre veze“, a ne bogatstvo, hvalospevi ili privilegije „ono što nam daje sreću i zdravlje“. Njihov drugi, skoro pa zapanjujuć nalaz glasi: „ako alkoholizam nije uzrok svog zla, barem je u bliskoj sprezi sa tim.“
Ovde ću se baviti samo prvim rezultata.


Kvalitet naših veza je najbolji prediktor naše sreće i zdravlja.

Veliki broj drugih kratkoročnih istraživačkih studija u oblasti pozitivne psihologije potvrđuje isti rezultat. Nasuprot onome na šta većina ljudi fokusira svoj život i vreme – akademski i poslovni uspeh, dostignuća i hvalospevi ili fizički izgled i fitnes – fokus na značajne veze je upravo ono što najbolje predviđa sreću u životu i zdravlje.

Bliske veze su, u znatno većoj meri od novca ili slave, ono što ljude čini srećnim u životu.

Znam da je ovo tačno jer već više od deset godina proučavam pozitivnu psihologiju. Ali ipak se često više fokusiram na stvari koje treba da obavim nego na svoje bližnje. Moja perfekcionistička ličnost A tipa koja ima potrebu za visokim dostignućima dobija dozu dopamina kada sa spiska obaveza precrta neku stavku.

Juče sam  sebi priuštila ugodnu šetnju sa dobrom drugaricom koju nisam lično videla dosta dugo zbog mnogo porodičnih i poslovnih obaveza. Ne samo što smo bile aktivne na otvorenom (a telefone smo ostavile u kolima), već smo i razgovarale o izazovima sa kojima se suočavamo i pobedama koje slavimo. Uspele smo da jedna drugoj pružimo podršku, kroz suze i smeh, tokom razgovora u šetnji. Vreme koje smo provele zajedno nam je obema bilo veoma značajno i donelo nam je povezanost i zahvalnost.

Kasnije sam sa rođakom razgovarala telefonom sat vremena o nekim izazovima i pružila joj koliko god sam mogla podrške na daljinu.

Kada se osvrnem na svoj dan, tokom kojeg u konkretnom smislu nisam ništa konkretno odradila, shvatam da je to bio dobar dan jer sam se povezala sa dve osobe koje su mi veoma bitne.
Znam da na svakom nivou, od ličnog iskustva do dokumentovanih studija, vreme koje provodim sa meni bitnim ljudima mora biti na vrhu liste prioriteta. Međutim, u svakodnevnom životu najčešće prvo odvajam vreme za ono što moram da odradim. Kao i mnogi roditelji, suočavam se sa skoro svakodnevnim konfliktom između stvari koje želim da odradim i razvoja značajnih veza, naročito sa svojom decom i suprugom.

U prošlonedeljnom podkastu sam sa prijateljicom Sarom razgovarala o porodičnom rasporedu i detaljnijem uvidu u to kako se raspored uklapa sa našim vrednostima. Mislim da je jedan od najboljih načina da naučimo decu da ostvaruju veze sa drugima upravo lični primer – kroz naše veze sa decom i sa drugima pred decom.  Kao i u svim oblastima života, veze i odnosi su nešto što naša deca uče iz onoga što vide, a ne onoga što čuju.

Napravila sam spisak omiljenih načina za podsticanje bliskih veza sa decom, kao i sa svim ostalim nama dragim osobama:

Prepoznajte osećanja

Nema te stvari koja gore utiče na povezanost od reči da naša osećanja nisu validna. Kada nas nešto plaši, nije nam od pomoći da čujemo „Nemaš razloga za strah!“ Bolje ćemo se osećati kada neko prepozna naša osećanja i pomogne nam da ih prebrodimo. Recimo, možete reći: „Čini mi se da si baš uplašena. Zbog čega se tako osećaš?“
Naša osećanja su naša, pa su samim tim uvek validna. Ako smo tokom odrastanja slušali „stegni zube“ i „izguraj to“, potrebno je da promenimo ploču sa našom decom i da naučimo kako da se povežemo sa njima i njihovim osećanjima.
Ako prepoznamo osećanja naše dece kao stvarna, pa makar nam delovala bezrazložno, izgradićemo bliske veze i naučiti decu kako da se ponašaju prema drugima.

Iskažite empatiju

Korak dalje u odnosu na prepoznavanje osećanja jeste empatija, kojom se stvara još veća bliskost.
Ljudi empatiju najčešće povezuju sa teškim iskustvima ili negativnim emocijama, ali je istraživanje Šeli Gebl pokazalo da je empatija značajna i za dobre stvari. Kada zaista osetimo uzbuđenje i radost kada je neko nama blizak srećan ili kada ostvari nešto pozitivno kao da smo mi sami to postigli, to je jedan od najboljih načina da produbimo i ojačamo vezu sa njim.
Kao roditelji, često osećamo radost zbog dostignuća naše dece. Kada naše dete ostvari poen na terenu, mi se radujemo kao da smo ga mi ostvarili. Iako ova osećanja ponekad mogu biti preterana, empatija koju osećamo je odličan primer koji nam ukazuje kako se drugi verovatno osećaju.


Postarajte se da ljudi osete da ih VIDITE, ČUJETE i CENITE

Vezu definišem kao energiju koja postoji između ljudi kada osete da ih vidite, čijete i cenite; kada mogu da daju i primaju bez osuda; i kada iz vašeg međusobnog odnosa crpu energiju i snagu.

Brini Braun, Darovi nesavršenstva: Odreknite se osobe kakva mislite da bi trebalo da budete i prihvatite sebe kakvi jeste.

Pre nekoliko godina sam se ozbiljno posvetila radu u organizaciji u kojoj sam ulagala velike napore u pružanje doprinosa i deljenje svoje nadarenosti. Shvatila sam da moj rad nisu cenili i da me ljudi tamo u stvari nisu zaista poznavali – nisu videli pravu mene, niti su čuli poruku koju sam pokušavala da prenesem. Nisam tražila hvalospeve, ali nisam imala osećaj da me vide, čuju i cene, što je dovelo do odluke da napustim organizaciju u kojoj sam bile skoro deset godina. Sada sam mnogo svesnija, razmišljam više o svojoj porodici i ljudima sa kojima radim i trudim se da ne zaboravim da svako mora imati osećaj da ga vidim, čujem i cenim.

Često se grlite


Fizički kontatkt je jedna od najbazičnijih ljudskih potreba. Iako moji sinovi tinejdžerskog uzrasta često negoduju, zagrlim ih svako jutro i svako veče pred spavanje. Na osnovu istraživanja, to je minimalan broj zagrljaja koji su čoveku potrebni svakog dana. Fizički kontakt je neophodan za povezivanje, a zagrljaj je način da se kontakt i ostvari.

Igrajte se

A mi smo programirani da se igramo, da istražujemo i da se spajamo.

Tina Pejn Brajson i Den Sigel, Dete pune glave: 12 revolucionarnih strategija za razvoj dečijeg uma
Kada je u pitanju igra, odrasli mogu mnogo toga da nauče od dece. Deca se kroz igru povezuju, a to važi i za odrasle, iako su naše igre često drugačije od dečijih. Večeri igara, časovi slikanja, basket sa prijateljima i sastanci klubova ljubitelja knjige su neki od primera igara za odrasle. Potražite način da se igrate sa supružnicima, odraslim prijateljima ili svojom decom – to je značajan način da se povežete.

Posvetite punu pažnju

Najlepši dar koji možemo dati drugima je naše vreme i pažnja. Kada su deca u pianju, učimo ih kako da ostvare veze sa drugima uzorom našeg odnosa sa njima. Ako želimo da naša deca odrastu u ljude koji ostavljaju telefone i gledaju duboko u oči svojih voljenih osoba i posvećuju im punu požnju, moramo da im pokažemo kako mi to radimo u interakciji sa njima, ali i sa drugim ljudima u našem životu.

Analizirajte protekli dan


Analiza proteklog dana je odličan način povezivanja. U kampu se svako veće uz logorsku vatru priča o proteklom danu. Ovo je idealan scenario jer su svi opušteni, dan se bliži kraju i svi sede u krugu oko vatre i gledaju se. Porodična večera ili vreme pred spavanje su odlično vreme za povezivanje. Osmislite porodičnu tradiciju svakodnevnog razgovora – podelite pozitivne i negativne utiske dana, pomenite tri lepa događaja (odlična vežba zahvalnosti) ili jednostavno podelite zabavan događaj koji vam se desio tog dana.

Osmehnite se

Ako imate samo jedan osmeh, poklonite ga voljenim osobama.

- Maja Angelou
Nekad mi se čini da svoja najgora ponašanja čuvamo za svoje najbliže. Osmehe i ljubaznost dajemo strancima, a onda zaboravimo da isto pružimo onima koji su nam najbitniji.
Veliki deo naše komunikacije je neverbalnog karaltera, a ta neverbalna ponašanja mogu odbiti ili privući druge. Da bismo podstakli bliskost, potrebno je da imamo u vidu šta govore naše telo i naša gestikulacija.

Koristite ekrane kao podsticaj za bliskost

Veliki sam zagovornik isključivanja, koje smatram izuzetno značajnim. Međutim, znam da ekrani čine bitan deo naših života i da ih se nećemo otarasiti. Pre nekoliko godina sam počela da razmišljam o tome da je deo vremena koje sam provodila pred ekranom u stvari povećavalo osećaj da sam povezana sa drugima (iako je to bilo samo prekoo ekrana). Kada sam analizirala najugodnije veze, palo mi je na pamet nekoliko ideja kako koristiti tehnologiju za negovanje međuljudskih odnosa.
Grupni SMS-ovi u mojoj porodici predstavljaju dobar primer. Pošto nam je troje dece napustilo porodični dom, a dvoje i dalje žive sa nama, kada stigne poruka i krene komunikacija, kreće i zabava koja nas malkice zbližava. Još jedan zabavan način povezivanja sa ljudima jesu onlajn igrice. Kvizovi ili ukrštene reči često iznedre oflajn razgovore.

Budite ono što jeste

Jedna od osnovnih vrednosti u našem kampu, koju smo formulisali nakon što smo od mnogih kampera čuli da to govore, jeste „budi ono što jesi“. Kada sam (kao i milioni drugih) čula bitnu poruku Brini Braun o tome da je ranjivost jedini način da se formiraju zaista bliske veze, shvatila sam da kada ljudi kažu da mogu „biti ono što jesu“ i da „pripadaju“, to u stvari znači da se osećaju prihvaćenim takvi kakvi su i da ne moraju da se predstavljaju na način koji im nije svojstven.

Priuštite sebi dnevni odmor i razmišljanje

Ironično, ponekad nam vreme koje posvetimo samo sebi omogućava da se bolje povezujemo sa drugima. Bez obzira gde smo na skali između introverta i ekstroverta, svima nam je potrebno malo vremena tokom dana za razmišljanje, da bismo napunili baterije energijom za interakcije. Ako želim da odredim prioritete za svakodnevne interakcije, potrebno mi je vreme da razmislim o tome. Svi smo jedinstveni po pitanju načina na koji se odmaramo i razmišljamo, ali generalno listanje društvenih mreža nije ni odmor ni razmišljanje. Moje vreme odmora i razmišljanja je najčešće u obliku čitanja knjige, šetnje ili trčanja (uz neku veselu muziku), ili pisanja dnevnika.

Putujemo kroz život zajedno, ali velikom brzinom; imati ljude sa kojima ćete prelaziti životna polja i planine čine život vrednim. Dakle, fokus na razvoj bliskih odnosa u svakom životnom dobu je veoma koristan, kao i pomoć deci da to ostvare.


Izvor: 11 Ways to Help Kids Create REAL Connections